• Vlieberg's sterke 4 v's
    • Vertrouwen
    • Verbinden
    • Verrijken
    • Vieren
  • Schoolse zaken
    • Het Vlieberg Team
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • De Vreedzame School
    • Carnaval
  • Documenten
    • Schoolgids
    • Anti-pestprotocol
    • Sarkon privacy protocol
  • Ervaringen van ouders
  • Contact
  • Groep 1
  • Groep 2/3
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 6/7
  • Groep 8
  • Onderwijsassistent
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Gezamenlijke MR
  • Ouderraad

De Vlieberg verrijkt je! 


Wij bieden de kinderen een veelzijdig en uitdagend aanbod in een rijke leeromgeving. Dit betekent dat er veel verschillende lesmaterialen en moderne methodes worden gebruikt. We hebben een vernieuwd boekenaanbod en zetten deze in bij onze LIST leesaanpak. Ook hebben wij een eigen speelzaal in onze school en een mooi en uitdagend schoolplein die wij veelzijdig inzetten. Wij hebben een eigen vakdocent Gym en een vakdocent Muziek in dienst! Onze samenwerking met Triade maakt ons aanbod compleet en afwisselend.

 

Thematisch spelen en ontdekkend leren in de onderbouw

Spelen is goed voor de ontwikkeling van kinderen en vormt bij ons op school de basis voor het onderwijs in de onderbouw. Door te spelen werken kinderen aan hun emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling, maar ook aan hun motorische ontwikkeling. Spelen is voor jonge kinderen de beste manier om zich te ontwikkelen. 

De leerkracht verrijkt het spel aan de hand van een pakkend thema. De rijke leeromgeving krijgt vorm door samen met de kinderen een themahoek in te richten waar rollenspel, reken- en taalactiviteiten aan bod komen. Zo leren kinderen nieuwe vaardigheden in een betekenisvolle situatie. De leraar stimuleert de ontwikkeling door mee te spelen of iets toe te voegen aan het spel. Ook verrijken we het spel door de buitenwereld naar binnen te halen, maar gaan omgekeerd ook de buitenwereld in om ter plekke te leren. Zo sluiten we voortdurend aan bij de belevingswereld van kinderen.

 

De Vlieberg verrijkt je!

 

Methodes

Net als de kinderen blijven wij als school ons ook continue ontwikkelen. Dit doen wij door scholing, het bijhouden van vakliteratuur, maar ook het up to date houden van methodes. Bij het kiezen van nieuwe methodes kijken wij naar wat past bij onze visie en werkwijze, vragen wij ervaringen bij andere scholen en voeren wij proeflessen uit. Op deze manier maken wij een weloverwogen keuze om uw kind goed onderwijs te geven. 

 

 

Engels vanaf groep 1

Wij geven Engels in groep 1 t/m groep 8! Dit doen wij met de methode Groove.me.
Groove.me is een complete lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! Met Groove.me leren de kinderen Engels spreken, schrijven, lezen en zingen. 

 

Lezen is top

Wij werken door de gehele school met ‘LIST’, dit staat voor ‘Lezen is top’. Na het aanvankelijk lezen is het belangrijk dat kinderen veel leeskilometers maken. Veel lezen leidt tot vloeiend lezen, wat er voor zorgt dat kinderen ook begrijpen wat ze lezen. Aan de basis hiervan staat motivatie en leesplezier. De kinderen leren met behulp van de leerkracht de juiste boeken te kiezen en hun persoonlijke leesvoorkeur te ontwikkelen. Op deze manier vindt er een verschuiving plaats van ‘moeten lezen’ naar ‘willen lezen’, omdat kinderen ervaren dat lezen leuk is.

 

 

Bibliotheek

De afgelopen jaren hebben wij veel geïnvesteerd in onze schoolbibliotheek. Er zijn veel nieuwe boeken aangeschaft om het leesplezier te vergroten. De kinderen hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld en hebben inspraak gehad in de keuzes.
De kinderen brengen ook regelmatig een bezoek aan de bibliotheek of doen mee aan leesprojecten.

Van ontdekkend naar onderzoekend leren in de midden- en bovenbouw.

Ook in groep 3 en 4 is er nog genoeg ruimte om te spelen. Wij willen de overgang van groep 2 naar groep 3 zo natuurlijk mogelijk maken. Met een thematische en dynamische aanpak zorgen wij dat kinderen in groep 3 en 4 vanuit betrokkenheid en nieuwsgierigheid kennis over de wereld opdoen. Dat gebeurt in thema’s die uitdagen tot rollenspel en nieuwsgierigheid naar de wereld om ons heen. Zo werken we met thema’s die betekenis hebben en waarin de spelontwikkeling en de onderzoekende houding tot ontwikkeling komt. De kinderen leren onderzoeksvragen te stellen en vaardigheden om antwoorden op deze vragen te krijgen. De leerkracht heeft hierbij een stimulerende rol en zorgt voor verdieping en verrijking.

In de bovenbouw werken wij toe naar een geïntegreerd lesprogramma, waarin onderzoekend leren centraal staat. Door hier mee te werken vergroten wij de betrokkenheid bij de lesstof. Daarbij doen wij een beroep op hogere cognitieve vaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden zoals kritisch en creatief denken. Door onderzoekend leren worden kinderen uitgedaagd om zelf actief na te denken en kunnen we hen stimuleren om te analyseren, te redeneren en te beargumenteren hoe iets zou kunnen zijn.

 

Cultuuronderwijs

Wij vinden het belangrijk dat kinderen naast cognitieve vakken ook andere vaardigheden leren. Wij hebben daarom onze eigen vakdocent muziek in dienst en zijn cultuurpartners van ‘Triade’! 

Elke dinsdag krijgen de kinderen muziekles van juf Sanneke. Muziekonderwijs heeft veel invloed op de cognitieve, creatieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Naast deze ontwikkelingen maken kinderen tijdens de lessen ook een muzikale ontwikkeling door. Tijdens de muzieklessen komen verschillende domeinen aan bod om deze ontwikkelingen te stimuleren. Denk aan: zingen, luisteren, muziek maken, noteren/vastleggen en muziek en beweging. 

De leerlingen leren door onze samenwerking met Triade jaarlijks van een vakdocent een nieuwe vaardigheid zoals: dans, drama, fotografie of beeldende kunst. De leerkracht leert hierbij van de vakdocent hoe hij/zij dit vervolgens zelf kan toepassen en voortzetten. Er wordt getracht om een leerdoel van een ander vakgebied te combineren met een vaardigheid vanuit Triade, zo leren de kinderen bijvoorbeeld de telrij opzeggen door middel van een dans. Door het tellen te combineren met een beweging wordt de nieuwe informatie beter onthouden.

Ook bezoeken onze leerlingen voorstellingen in de 'Kampanje', in onze eigen speelzaal of op een andere locatie. 

 

 

Sport en beweging

Veel bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Naast actieve werkvormen in de klas gymmen alle kinderen twee keer per week onder leiding van onze eigen vakdocent gym, juf Tanya. De kleuters gymmen daarnaast ook nog met hun leerkracht in onze inpandige speelzaal. 

Wij stimuleren de kinderen om mee te doen aan buitenschoolse sportactiviteiten. Zo doen wij elk jaar met meerdere teams mee aan o.a. het schoolbasketbaltoernooi, schoolvoetbal en schoolhandbal. Ook is de Vlieberg goed vertegenwoordigd bij de scholierenveldloop en gaan we jaarlijks met de kinderen schaatsen. 

 

Schoolplein

We hebben een overzichtelijk en uitdagend schoolplein waar voor elk kind iets te spelen is, van rollenspel tot voetbal. In de pauzes kunnen de kinderen tevens gebruik maken van het buitenspeelmateriaal. Wij hebben een aantal jaar geleden een deel van het schoolplein aangepakt en plek gemaakt voor een stukje natuurlijk schoolplein.

Ook wordt het schoolplein, de schooltuin en de patio ingezet tijdens de reguliere lessen, voor bijvoorbeeld natuuronderwijs maar ook voor bewegend leren.

 

Kijk ook bij de andere sterke V's van De Vlieberg:


 De Vlieberg en vertrouwen   De Vlieberg viert het!   Op De Vlieberg zijn we <b>verbonden</b> met elkaar!


Lees verder
speerpunten verrijken

Op bezoek in het winkelcentrum

Op maandag 27 juni hebben de groepen 8 van de basisscholen van de Schooten een rondleiding gekregen in het winkelcentrum de SchootenPlaza.
Zo kregen onze leerlingen informatie over de winkelierenvereniging. Bij kapper Reus werd ons een hoop meer duidelijkheid over wat er allemaal bij…

vieren verrijken verbinden groep8

Het bezoek van groep 2/3 aan vakantiepark Landal!

Binnen ons nieuwe thema ’ik ga op vakantie’, zijn vandaag we op bezoek geweest bij vakantiepark Landal! We hebben daar een rondleiding gekregen en een kijkje mogen nemen bij de receptie, het zwembad, het restaurant, de bowlingbaan en een vakantiehuisje. Overal werd een stukje over verteld en…

groep23 verbinden verrijken themaopreis

Ons nieuwe leerlingvolgsysteem!

Beste ouder/verzorger, 
Al jaren hebben wij het leerlingvolgsysteem Cito. Wij hebben gemerkt dat deze niet meer aansluit bij hoe wij onze kinderen willen volgen. Met het team hebben wij hier criteria (zie bijlage) voor opgesteld. IEP sluit hier volledig bij aan! IEP focust zich op…

vertrouwen verrijken

Schoolreis bovenbouw!

Wat een heerlijke actieve dag hebben wij gehad in NEMO!
Onze Faye mocht als begin de kettingreactie starten, waarna we 5 verdiepingen vol activiteiten gingen ontdekken. Van in een zeep bubbel staan tot waterpret bij het bouwen van dijken, we hebben ons onwijs…

groep56 groep67 verrijken rkbsdevlieberg schoolreis

Schoolreisje Fluwel onderbouw

Wat een heerlijke dag heeft onze Vlieberg onderbouw in het land van Fluwel! Met af en toe een klein zonnetje erbij zijn de kinderen volop aan het spetteren, klimmen en klauteren. De sfeer is top, de frietjes warm en het ijsje koud. Hartelijk dank aan de ouderraad en juf Joyce voor het…

groep1 groep23 groep34 vieren verbonden verrijken

Uitstapje thema kunst!

Gisteren zijn de onderbouwgroepen van de Vlieberg op pad geweest naar de kunstuitleen! Daar hebben de kinderen binnen het huidige thema ’Ik ben een kunstenaar’ verschillende kunstwerken bekeken en samen met elkaar een groepswerk gemaakt! De kinderen vonden het heel gaaf om eens kunstwerken in…

kunst verbinden verrijken samen onderbouw

Thema-afsluiting ‘Platteland’

🌷Thema-afsluiting🌷
Vandaag werden groep 5 en 7 verwacht bij bloembollenkwekerij ‘Teeuwen’. Daar sloten wij ons thema ‘Platteland’ af met een leerzame rondleiding. De groep stelde allerlei vragen over het leven van de kweker. Ook mochten wij in de trekker zitten en tulpen plukken die…

groep56 groep67 verrijken verbinden vieren sarkon denhelder rkbsdevlieberg

Bezoekje aan de bieb

De kinderen uit groep 2/3 van de Vlieberg zijn dol op lezen en voorgelezen worden! Gisteren hebben wij daarom weer een bezoekje gebracht aan de bibliotheek om nieuwe boekjes uit te zoeken en de oude boekjes te ruilen. Naast dat het altijd een leuk uitstapje is, zijn we ook weer klaar voor heel…

verbinden voorleesplezier leesplezier bibliotheek verrijken list

Voorstelling over 'de Pest'

De kinderen van groep 5/6 en 6/7 kregen vandaag een voorstelling, een verteltheater, van Triade te zien over de pest. Tijdens de voorstelling nam ’Bregtje’ ons mee naar de 17e eeuw. Bregtje is een sterk & stoer meisje dat van appels houdt. Als de pest uitbreekt, sturen…

groep56 groep67 verrijken verbinden triade

Surprises in de bovenbouw!

In dit filmpje kunt u de prachtige creaties van de kinderen uit groep 6/7 en 8 bekijken! Er zijn dit jaar weer fantastische surprises gemaakt en iedereen heeft hard zijn best gedaan. Tijdens het uitpakken van de surprises kwam Sinterklaas nog even langs met zijn Pieten. Ook zij waren onder de…

groep67 groep8 vieren verbinden verrijken

bezoek brandweerkazerne oktober 2021

Wat hebben we genoten van het bezoek aan de brandweerkazerne tijdens ons thema ’Help! een noodgeval!’

groep1 groep23 groep34 verrijken verbinden

Vlieberg in vogelvlucht

verrijken vertrouwen verbinden komkijken

Basisschool De Vlieberg


Baljuwstraat 237

1785 SH Den Helder

T 0223 66 08 55

 

Neem contact op

Directie


Simone Zandbergen-Tot Directeur Kindcentrum De Vlieberg

Simone Zandbergen-Tot 

Onze school staat hier


Volg ons op Social Media


Facebook Facebook
Twitter Twitter
Instagram Instagram

 

Aanmelden nieuwsbrief

Copyright 2022 - De Vlieberg
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers