Wij bieden de kinderen een veelzijdig en uitdagend aanbod in een rijke leeromgeving. Dit betekent dat er veel verschillende lesmaterialen en moderne methodes worden gebruikt. We hebben een vernieuwd boekenaanbod en zetten deze in bij onze LIST leesaanpak. Ook hebben wij een eigen speelzaal in onze school, een eigen vakdocent gym in dienst en een mooi en uitdagend schoolplein.
Thematisch spelen en ontdekkend leren in de onderbouw
Spelen is goed voor de ontwikkeling van kinderen en vormt bij ons op school de basis voor het onderwijs in de onderbouw. Door te spelen werken kinderen aan hun emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling, maar ook aan hun motorische ontwikkeling. Spelen is voor jonge kinderen de beste manier om zich te ontwikkelen.
De leerkracht verrijkt het spel aan de hand van een pakkend thema. De rijke leeromgeving krijgt vorm door samen met de kinderen een themahoek in te richten waar rollenspel, reken- en taalactiviteiten aan bod komen. Zo leren kinderen nieuwe vaardigheden in een betekenisvolle situatie. De leraar stimuleert de ontwikkeling door mee te spelen of iets toe te voegen aan het spel. Ook verrijken we het spel door de buitenwereld naar binnen te halen, maar gaan omgekeerd ook de buitenwereld in om ter plekke te leren. Zo sluiten we voortdurend aan bij de belevingswereld van kinderen.
Methodes
Net als de kinderen blijven wij als school ons ook continue ontwikkelen. Dit doen wij door scholing, het bijhouden van vakliteratuur, maar ook het up to date houden van methodes. Bij het kiezen van nieuwe methodes kijken wij naar wat past bij onze visie en werkwijze, vragen wij ervaringen bij andere scholen en voeren wij proeflessen uit. Op deze manier maken wij een weloverwogen keuze om uw kind goed onderwijs te geven.
Engels vanaf groep 1
Wij geven Engels in groep 1 t/m groep 8! Dit doen wij met de methode Groove.me. Groove.me is een complete lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! Met Groove.me leren de kinderen Engels spreken, schrijven, lezen en zingen.
Lezen is top
Wij werken door de gehele school met ‘LIST’, dit staat voor ‘Lezen is top’. Na het aanvankelijk lezen is het belangrijk dat kinderen veel leeskilometers maken. Veel lezen leidt tot vloeiend lezen, wat er voor zorgt dat kinderen ook begrijpen wat ze lezen. Aan de basis hiervan staat motivatie en leesplezier. De kinderen leren met behulp van de leerkracht de juiste boeken te kiezen en hun persoonlijke leesvoorkeur te ontwikkelen. Op deze manier vindt er een verschuiving plaats van ‘moeten lezen’ naar ‘willen lezen’, omdat kinderen ervaren dat lezen leuk is.
Bibliotheek
De afgelopen jaren hebben wij veel geïnvesteerd in onze schoolbibliotheek. Er zijn veel nieuwe boeken aangeschaft om het leesplezier te vergroten. De kinderen hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld en hebben inspraak gehad in de keuzes. De kinderen brengen ook regelmatig een bezoek aan de bibliotheek of doen mee aan leesprojecten.
Van ontdekkend naar onderzoekend leren in de midden- en bovenbouw.
Ook in groep 3 en 4 is er nog genoeg ruimte om te spelen. Wij willen de overgang van groep 2 naar groep 3 zo natuurlijk mogelijk maken. Met een thematische en dynamische aanpak zorgen wij dat kinderen in groep 3 en 4 vanuit betrokkenheid en nieuwsgierigheid kennis over de wereld opdoen. Dat gebeurt in thema’s die uitdagen tot rollenspel en nieuwsgierigheid naar de wereld om ons heen. Zo werken we met thema’s die betekenis hebben en waarin de spelontwikkeling en de onderzoekende houding tot ontwikkeling komt. De kinderen leren onderzoeksvragen te stellen en vaardigheden om antwoorden op deze vragen te krijgen. De leerkracht heeft hierbij een stimulerende rol en zorgt voor verdieping en verrijking.
In de bovenbouw werken wij toe naar een geïntegreerd lesprogramma, waarin onderzoekend leren centraal staat. Door hier mee te werken vergroten wij de betrokkenheid bij de lesstof. Daarbij doen wij een beroep op hogere cognitieve vaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden zoals kritisch en creatief denken. Door onderzoekend leren worden kinderen uitgedaagd om zelf actief na te denken en kunnen we hen stimuleren om te analyseren, te redeneren en te beargumenteren hoe iets zou kunnen zijn.
Sport en beweging
Veel bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Naast actieve werkvormen in de klas gymmen alle kinderen twee keer per week onder leiding van onze eigen vakdocent gym, meester Marvin. De kleuters gymmen daarnaast ook nog met hun leerkracht in onze inpandige speelzaal.
Wij stimuleren de kinderen om mee te doen aan buitenschoolse sportactiviteiten. Zo doen wij elk jaar met meerdere teams mee aan o.a. het schoolbasketbaltoernooi, schoolvoetbal en schoolhandbal. Ook is de Vlieberg goed vertegenwoordigd bij de scholierenveldloop en gaan we jaarlijks met de kinderen schaatsen.
Schoolplein
We hebben een overzichtelijk en uitdagend schoolplein waar voor elk kind iets te spelen is, van rollenspel tot voetbal. In de pauzes kunnen de kinderen tevens gebruik maken van buitenspeelmateriaal. Wij hebben een aantal jaar geleden een deel van het schoolplein aangepakt en plek gemaakt voor een stukje natuurlijk schoolplein.
Ook wordt het schoolplein, de schooltuin en de patio ingezet tijdens de reguliere lessen, voor bijvoorbeeld natuuronderwijs maar ook voor bewegend leren.
Kijk ook bij de andere sterke V's van De Vlieberg: