Ons nieuwe leerlingvolgsysteem!

Een Vlieberg bericht van 24-05-2022

Beste ouder/verzorger, 

Al jaren hebben wij het leerlingvolgsysteem Cito. Wij hebben gemerkt dat deze niet meer aansluit bij hoe wij onze kinderen willen volgen. Met het team hebben wij hier criteria (zie bijlage) voor opgesteld. IEP sluit hier volledig bij aan! IEP focust zich op de individuele groei van kinderen en brengt het gehele kind in kaart. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen! 

Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van kinderen. 
Het IEP leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen. Zij kijken namelijk ook naar de leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen van een kind. Denk aan: Hoe zit een kind in zijn vel? Hoe pakt een kind zijn taak aan? Wat interesseert een kind en waar wordt hij vrolijk van? 
IEP noemt dat hoofd (de basisvakken), hart én handen. U krijgt hierdoor een beeld van wat uw kind weet, wat uw kind nog moet leren en hoe uw kind zich voelt. 

De visie van IEP
IEP gelooft dat ieder kind van nature graag leert en graag laat zien wie hij is en wat hij kan. Kinderen zijn iedere dag bezig om zich te ontwikkelen en ieder kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. De toets- en meetinstrumenten van IEP zijn zo ontwikkeld dat ze volledig aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Zie dit korte filmpje (https://youtu.be/feBgpoFW0aU)voor een uitgebreide uitleg. 

Overstap
Omdat wij zo enthousiast zijn hebben wij ervoor gekozen om de eindafname (juni) al direct te starten met IEP. De kinderen IEP-en op hun chromebook en de afnameduur van de toetsen is kort. Dit komt de concentratie en motivatie ten goede. Voor deze afname hebben wij ervoor gekozen om de groepen 3 en 4 spelling op papier te laten maken. De overige vakgebieden zullen dus digitaal afgenomen worden. 

Wij gaan er vanuit dat de kinderen met het IEP LVS een beter inzicht krijgen in hun ontwikkeling en gemotiveerd worden om steeds verder te groeien.

Met vriendelijke groet,
Team de Vlieberg

IEP IEP