Terugkoppeling eerste periode

Een Vlieberg bericht van 29-03-2019

De eerste periode van dit schooljaar zit er alweer op. De Cito midden afname is afgenomen en het eerste rapport is mee naar huis. Fijn om zo veel positieve reacties op het nieuwe rapport te krijgen! Op 1 maart was er een studiedag. Tijdens deze studiedag werkte het schoolteam aan de kwaliteit van het onderwijs door te leren met en van elkaar. In de ochtend zijn de leerkrachten van de onderbouw samen gaan zitten om de scores van groep 1/2 en 3 te analyseren. En zo is ook de bovenbouw samen gaan zitten om de scores van groep 4 t/m 8 te analyseren. In de middag hebben wij de resultaten teambreed besproken en verbetertheorieën op papier gezet.  

We hebben schoolbreed mooie resultaten behaald, we zijn alleen nog niet tevreden met de resultaten op begrijpend lezen in de middenbouw. Omdat wij van elkaar kunnen en willen leren zijn wij afgelopen week tijdens een vergadering dieper ingegaan op hoe er in de klassen begrijpend lezen wordt gegeven. Ook zijn er klassenbezoeken ingepland waarbij Henny en Simone een begrijpend lezen les gaan bekijken.

Om goede resultaten op begrijpend lezen te halen is een stevig fundament van technisch leesniveau nodig. We hebben al verschillende aanpassingen gedaan op het gebied van technisch lezen wat een positieve uitwerking heeft. Het racelezen (zo snel mogelijk losse woorden lezen) hebben wij los gelaten. Uit onderzoek blijkt dat dit niet leidt tot betere lezers. Door het snelheidscomponent van de DMT en het racelezen zijn kinderen minder op de inhoud gericht, hetgeen ten nadele kan werken t.a.v. het leesbegrip. Ook kan het racelezen een nadelige invloed hebben op de leesmotivatie en kan er toets stress ontstaan. Qua technisch lezen leggen wij nu de nadruk op het lezen met plezier, de intonatie, de motivatie om te lezen en op het lezen van verschillende tekstsoorten. Dit allen zal ten goede komen aan het begrijpend lezen.

Om het technisch lezen zo optimaal mogelijk neer te zetten, gaan wij komend schooljaar werken volgens de LIST aanpak. Het team gaat hierin geschoold worden door de Hogeschool van Utrecht. LIST staat voor Leesinterventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Voor kinderen betekent LIST: Lezen is Top! Een mooi artikel over de aanpak die wij daarbij gaan toepassen, is die van Aiden Chambers. Deze vindt u in de bijlage. (https://www.devlieberg.nl/content/31876/download/clnt/87516_aidan_chambers_leescirkel.pdf )Hierin vindt u ook nuttige vragen die u aan uw kind kunt stellen als u thuis leest met uw kind.

Sinds dit schooljaar werken wij met de taal- en spellingmethode Staal. Dit is voor de kinderen een flinke overgang. Staal heeft een hoog niveau en ook een zware normering bij de dictees. We zien dat de kinderen en ook de leerkrachten steeds meer gewend raken aan de werkwijze en de spellingsregels van Staal. Op de Cito toetsen zien wij dat groep 5 hier nog wel moeite mee heeft. Hier gaan de leerkrachten de komende periode meer in investeren.