Verbeteren didactisch handelen

Een Vlieberg bericht van 16-11-2018

In het jaarplan heeft u kunnen lezen dat wij dit schooljaar extra inzetten op het didactisch handelen van de leerkracht. De rol van de leerkracht staat tijdens de instructie centraal. De leraar fungeert als een model voor de leerlingen.  Dit modelgedrag (modeling) is een belangrijke leerkrachtvaardigheid. Het houdt in dat de leraar bepaalde denkprocessen hardop voordoet. Zo worden die vaak onzichtbare denkstappen voor de leerlingen verduidelijkt. Daarnaast willen wij dat het handelen van de leerkracht is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.  

In september heeft de directeur bij alle leerkrachten een klassenbezoek gedaan. Hierbij is onder andere een kijkwijzer ingevuld voor het ADI model: het actieve directe instructie model. Wij hebben als school gekozen voor het ADI model omdat wij het activeren van de leerlingen erg belangrijk vinden.

Dit model is gebaseerd op het Directe instructiemodel, aangevuld met elementen waarbij het actief leren en de kennisconstructie centraal staat. De achterliggende gedachte is dat nieuwe informatie beter beklijft als het gekoppeld wordt aan bestaande kennis. Bij activerende directe instructie doorlopen de leerkracht en de leerling samen op een interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie. Hierbij worden regelmatig coöperatieve werkvormen ingezet. Dit model is gestructureerd opgebouwd in zeven fasen:

Terugblik. De onderwijsactiviteit start met het ophalen en activeren van voorkennis en/of het bespreken van het voorgaande werk.

Oriëntatie. De leerkracht presenteert het onderwerp van de les. Hij geeft een lesoverzicht met eindtijd. Ook benoemt hij de lesdoelen en bespreekt hij het belang van de lesstof.

Instructie. In kleine stappen onderwijst de leerkracht de leerstof (modeling).

Begeleide inoefening. Onder begeleiding van de leerkracht oefenen de leerlingen de zojuist aangeboden leerstof.

Zelfstandige verwerking. In deze fase gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag. Hier creëert de leerkracht ruimte voor verlengde instructie. Ook worden er hulprondes gelopen.

Evaluatie. Daarna komt de nabespreking van de dingen die goed en minder goed gingen. De leerlingen benoemen dit zo veel mogelijk zelf. Ook wordt gecontroleerd of het lesdoel bereikt is.

Terug- en vooruitblik. De leerkracht plaatst de les in de context van de andere lessen en geeft aan welke vervolgactiviteit komt.

 

Uitkomst klassenbezoeken: 
Tijdens de klassenbezoeken is modeling in alle klassen goed gezien. Ook het doen van een terugblik en oriëntatie is bij iedereen een vast onderdeel in de les. Het geven van een samenvatting aan het einde van de uitleg en het tussentijds nagaan of alle leerlingen de lesstof begrijpen willen we nog beter inzetten. De uitkomst van de klassenbezoeken is in het team besproken. In december worden er opnieuw klassenbezoeken gedaan om het leerkracht handelen te volgen. U kunt in januari hier weer een terugkoppeling van ons over verwachten.