• Vlieberg's sterke 4 v's
    • Vertrouwen
    • Verbinden
    • Verrijken
    • Vieren
  • Schoolse zaken
    • Het Vlieberg Team
    • De Vreedzame School
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Extra schoolverlof aanvragen
    • Carnaval
  • Informatie en documenten
    • Schoolgids
    • Anti-pestprotocol
    • Financieel Fit
    • School ondersteuningsprofiel
    • Informatie schakelgroep PUK
    • Sarkon privacy protocol
    • Sarkon klachtenregeling
    • Sarkon veiligheidsbeleid
  • Vlieberglied
  • Ervaringen van ouders
  • Contact
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5/6
  • Groep 6/7
  • Groep 8
  • Onderwijsassistent
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Gezamenlijke MR
  • Ouderwerkgroep

< Terug naar de pagina van groep 6/7

 

Staal Spelling groep 6/7


 

Wij werken met de spellingmethode Staal voor de groepen 4 t/m 8.
Staal werkt met de bewezen, preventieve spellingaanpak van José Schraven (Lijn 3).
Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale spellingresultaten. Staal is ook de eerste methode die spelling en grammatica met elkaar combineert.

Hierbij de categorieregels die we bij Staal spelling hanteren, zodat u thuis uw kind goed kunt begeleiden met het schrijven van woorden.

In groep 6 worden de categorieën 20(taxiwoord) t/m 28(tremawoord) aangeboden

In groep 7 worden de categorieën 29(militairwoord) t/m 34(Latijns voorvoegsel) aangeboden

Categoriekaart Staal Spelling

Uitleg categoriekaart:

  1. Hakwoord: Ik schrijf het woord zoals ik het hoor.
  2. Zingwoord: Net als bij ding dong.
  3. Luchtwoord: Korte klank + cht met de ch van lucht behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
  4. Plankwoord: Daar mag geen g tussen.
  5. Eer-oor-eur woord: eer-woord, ik schrijf ee; oor-woord, ik schrijf oo; eur-woord, ik schrijf eu; eel-woord, ik schrijf ee.
  6. Aai-ooi-oei woord: Ik hoor de j, maar ik schrijf de i.
  7. Eeuw-ieuw woord: Ik denk aan de u.
  8. Langermaakwoord: Ik hoor een t aan het eind, dus langer maken. Ik hoor of ik d of t moet schrijven. Langermaakwoord (2): Eind-b rijtje, dus langer maken. Ik hoor dat ik een b moet schrijven.
  9. Voorvoegsel: Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  10. Klankgroepenwoord: Klankgroep is… Laatste klank is …Dat is een 2-tekenklank of medeklinker, dan schrijf ik het woord zoals ik het hoor.  Dat is een korte klank, dan schrijf ik de … dubbel. Dat is een lange klank, dan gum ik een stukje van de … weg.
  11. Verkleinwoord: Grondwoord is … Dat is een … woord. Dan –je, -tje, -pje erachter. Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  12. Achtervoegsel –ig: Ik hoor ug, maar ik schrijf ig. Achtervoegsel –lijk: Ik hoor luk, maar ik schrijf lijk.
  13. Kilowoord: Ik hoor de ie, maar ik schrijf de i.
  14. Komma-s woord: Eerst de komma, dan de s.
  15. Centwoord: Ik hoor de s, maar ik schrijf de c.
  16. Komma-s meervoud: Meervoud en lange klank aan het eind: komma s behalve bij ee.
  17. Politiewoord: Ik hoor tsie, maar ik schrijf tie.
  18. Colawoord: Ik hoor de k, maar ik schrijf de c.
  19. Tropisch woord: Ik hoor ies, maar ik schrijf isch.
  20. Taxiwoord: Ik hoor ks, maar ik schrijf x.
  21. Chefwoord: Ik hoor sj, maar ik schrijf ch.
  22. Theewoord: Ik hoor de t, maar ik schrijf th.
  23. Caféwoord: Met een streepje op de é.
  24. Cadeauwoord: Ik hoor oo, maar ik schrijf eau.
  25. Routewoord: Ik hoor oe, maar ik schrijf ou.
  26. Garagewoord: Ik hoor zj, maar ik schrijf g.
  27. Lollywoord: Ik schrijf de Griekse y.
  28. Tremawoord: Puntjes op de …
  29. Militairwoord
  30. Koppelteken
  31. Trottoirwoord
  32. Tussen-e
  33. Trema meervoud
  34. Latijns voorvoegsel

 

Au-plaat en de au-rap

Au plaat

Ei plaat en de ei-rap
Ei plaat

 

 

Basisschool De Vlieberg


Baljuwstraat 237

1785 SH Den Helder

0223 66 08 55

 

Neem contact op

Directie


Simone Zandbergen-Tot Directeur Kindcentrum De Vlieberg

Simone Zandbergen-Tot 

Onze school staat hier


Volg ons op Social Media


Facebook Facebook
Instagram Instagram

 

Aanmelden nieuwsbrief

Copyright 2025 - De Vlieberg
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals